loading...
**دبستان اندیشه**
مدیر دبستان بازدید : 3072 پنجشنبه 23 آذر 1391 نظرات (0)

 

آزمون عملکردی پایه دوم – درس ریاضی الف) آزمون کتبی 1- ماه مهر چند روز است ؟ با دسته های ده تایی نشان بده. 2- به وسایل منزل نگاه کن. سپس فهرستی از وسایل جامد ، مایع و گاز را بنویس. 3- خوراکی ها ی مفید و غیر مفید  یک روز خو درا در جدول بنویس. ب) آزمون شناسایی 4- چند تا از بچه های کلاس عینک ( یا کفش کتانی ) دارند؟ این عدد زوج است یا فرد؟ 5- در جای خالی علامت مناسب بگذار. 80       980.                                                       821........... 812.   ج) آزمون شبیه سازی شده 6- ساعت چند است؟                                                  شکل ساعت   د) آزمون نمونه کار 7- شماره کفشت چند است؟ این شماره را بنویس و زوج یا فرد بودن آن را مشخص کن. 8- قیمت یک کیلو سیب زمینی و یک کیلو پرتقال را از بزرگترهایت بپرس و حالا حساب کن قیمت یک کیلو سیب زمینی و یک کیلو پرتقال روی هم چه قدر است؟ 9- نام چند تابلوی راهنمایی و رانندگی که به شکل مثلث است را بنویس.     آزمون عملکردی علوم – پایه سوم الف) آزمون کتبی 1-     در کلاس شما چه انرژِی هایی وجود دارد ؟ نام ببر و بنویس. 2-  جانوران اهلی اطراف خود را طبقه بندی کن و بنویس. ب) آزمون شناسایی 3- لیستی از مواد اطراف خود را تهیه کن. حالا آنها را به سه دسته ی جامد ، مایع و گاز تقسیم کن. 4- مادر زهرا گوشت را در فریزر گذاشت و سبزی ها را بعد از شستن روی پارچه ای ریخت تا خشک شوند. چه تغییر حالت هایی در کارهایی که مادر زهرا انجام داد صورتن گرفته است؟   ج) آزمون شبیه سازی شده 5- با استفاده از کاغذ رنگی وسیله ای را درست کن که در آن از نیروی هل دادن استفاده می شود.   د) آزمون نمونه کار 6- سه حالت مختلف آب را با وسایل موجود  درست و نشان بده. 7- چند گیاه مثل گندم ، ماش ، برنج ، نخود و ... را بکار و نوع ریشه ی ان را مشخص کن.     آزمونهای کتبی عملکردی : این آزمونها در ظاهر به روش آزمونهای کتبی سنتی اجرا می‌شود. اما هدف و آنچه که سنجیده می‌شود صرفا“ دانش نیست، بازده و محصول یادگیری و یا مراحل انجام و فرایند بروز عملکرد ارزیابی می‌گردد. برای مثال وقتی از فراگیر می‌خواهیم که یک مدل خیاطی را با قلم و کاغذ طراحی کند، یک نقشه فرضی از آنچه که به او گفته می‌شود بکشد، یک مدار الکتریکی با خصوصیات معین رسم نماید، یک نوع نمودار آماری مناسب برای داده‌های ارائه شده رسم نماید، یک داستان کوتاه بنویسد و… در پی سنجش ترکیبی از دانش و آگاهی از یک طرف و مهارت و تسلط فرد به موضوع از طرف دیگر هستیم.  oآزمونهای عملکردی شناسایی : در این روش فراگیر از طریق شناسایی عیب و اشکال وسیله، توانایی و مهارت عملی خود را آشکار می‌سازد. این شناسایی ممکن است از طریق گوش دادن به صدای وسیله و تشخیص عیب آن، مشاهده و رؤیت یک نقشه، طرح یا وسیله و تعیین نقص و کاستی آن باشدطبقه‌بندی اشیاء، جانوران، گونه‌های گیاهی در دروسی مانند شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی یا تشخیص تلفظ درست یا نگارش صحیح کلمات زبان خارجه، شناسایی و تعیین روش حل یک مسأله ریاضی یا راه اثبات قضیه هندسی و… در صورتی که گویا و شاهد زندگی واقعی و برگرفته از موقعیتهای طبیعی باشد، همگی بیانگر آزمون عملی شناسایی یا تشخیص است.    oسنجش عملکرد در موقعیتهای شبیه‌سازی شده  : معمولاً در موقعیتهای آموزشی که احتمال خطر و آسیب جسمی برای فراگیر وجود دارد، وسایل و تجهیزات مورد نظر به تعداد کافی موجود نیست و یا گران قیمت و کمیاب می‌باشد، نحوه اجرا و فرایند تولید محصول یا فرآورده هدف آموزش و یادگیری است و… بجای استفاده از موقعیت کاملاً واقعی و طبیعی از شرایط تصنعی و شبیه‌سازی شده استفاده می‌گردد. این موقعیتها هم برای آموزش و هم برای سنجش بکار می‌رود اهمیت این روش برای آموزش و سنجش مهارتهای خاص در موقعیتهای ویژه است، مانند اقدام در حوادث و بلایای طبیعی سیل، زلزله و آتش‌سوزی، کمک به مصدومان وخیم در سوانح و… با تدارک موقعیت مشابه،‌ مهارت و توانایی افراد ارتقا یافته یا سنجیده می‌شود.   آزمون عملکرد نمونه کار :     شبیه‌ترین روش به موقعیت واقعی در زندگی طبیعی افراد، روش نمونه کار است. برای مثال برخلاف روش شبیه‌سازی که در یک اتومبیل غیرواقعی و شرایط تصنعی رانندگی صورت می‌گیرد و هدف شناسایی اجزاء اتومبیل و هماهنگی بدن با وسایل است، در روش نمونه کار، فرد مسیری را واقعاً‌ رانندگی می‌کند و دانش و مهارت خود را در زمینه راندن اتومبیل بطور واقعی نشان می‌دهد. تعمیر موتور خراب یک اتومبیل به نحوی که پس از تعمیر بدون نقص کار کند، انجام سیم‌کشی واقعی برق یک اطاق، ساختمان و…، ترجمه کردن یک متن واقعی انگلیسی به فارسی (یا برعکس)، مثالهای این روش است     آزمون های عملکردی : آزمون های عملکردی : یکی از آزمون های معتبر است که در ارزش یابی توصیفی مورد توجه قرار گرفته است . این گونه آزمون ها به قصد ارزش یابی از عملکرد واقعی دانش آموزان طراحی و اجرا می شود . به طور کلی آزمون عملکردی ، ابزار خاصی است که از طریق آن ، دانش آموزان با اجرای فعالیتی اثری را تولید می کنند یا عملا نشان می دهند که به چه میزان ، دانش و مهارتی را کسب نموده اند . بسیاری از این نوع آزمون ها در محیط واقعی یا شبه واقعی رخ می دهد . هدف آزمون عملکردی : معلمان به خوبی آگاهند که بخش زیادی از اهداف و انتظارات آموزشی در حیطه ی مهارت ها قرار دارد پس هدف آزمون عملکردی ، آزمون دانش و مهارت کسب شده دانش آموز است . دانش آموز باید یاد بگیرد دانشی را که کسب کرده در شرایطی واقعی یا نسبتا واقعی به کار گیرد . به عبارت دیگر تنها دانستن یک موضوع کافی نیست بلکه توانستن و به کار بستن آن نیز لازم است . آزمون عملکردی با مهارت سر و کار دارد . آزمون های عملکردی وسایلی هستند که به عنوان مکمل آزمون های کتبی معلمان را در بهتر سنجیدن میزان توفیق یادگیری یاری می دهد . بسیاری از دروس اهداف مهارتی دارند . مانند ریاضی : مهارت حل مسئله ، فارسی : مهارت برقراری ارتباط ، جغرافیا : مهارت استفاده از نقشه ، علوم : مهارت مشاهده و تفسیر یافته ها .   انواع آزمون های عملکردی : - آزمون های عملکردی کتبی - آزمون های عملکردی شناسایی - آزمون های عملکردی در موقعیت های شبیه سازی شده -آزمون عملکردی نمونه کار . 1- آزمون های عملکردی کتبی این آزمون عمدتا بر کاربرد آموخته ها در موقعیت های عملی یا شبیه سازی تاکید دارد . مانند : ارائه گزارش از یک بازدید علمی ، رسم نقشه ، نوشتن داستان کوتاه ، طرح یک مسئله و حل آن ، جمع آوری اطلاعات و رسم نمودار . 2- آزمون های عملکردی شناسایی از یاد گیرنده خواست تا یک ابزار یا دستگاه را شناسایی یا کار آن را توصیف کند . مانند : غلط های املایی یک متن را پیدا کند ، بر روی نقشه رودها و دریاچه ها را پیدا کند ، از یک قطعه شعر یا نثر ، موصوف ها و صفت ها را پیدا کند ، روش درست حل یک مسئله را تشخیص دهد ، نمونه های مختلف جانوران را تشخیص دهد ، صداهای طبیعت در درس هنر را تشخیص دهد ، تلفظ درست یک کلمه در درس فارسی را بیان کند ، مراحل و وسایل انجام یک آزمایش در درس علوم را شناسایی کند .   3- آزمون های عملکردی در موقعیت های شبیه سازی شده از یادگیرنده خواسته می شود تا در یک موقعیت شبیه سازی شده یا خیالی همان اعمالی را انجام دهد که در موقعیت های ضروری  و واقعی است . مانند : - درس فارسی : نامه ای بنویسید و در پاکت قرار دهید و طبق شرایط معمولی نشانی و مشخصات آن را روی آن بنویسید و در صندوق پست کلاس بیندازید . - درس علوم : کار در آزمایشگاه با وسایل خاص و طراحی یک مدار الکتریکی ساده ، انجام تنفس مصنوعی بر روی مصدوم . - درس تربیت بدنی : ضربه زدن به توپ و انجام حرکات مختلف شنا در بیرون از آب. - نقشی را در یکی از زمینه های مختلف درسی بازی نماید (ایفای نقش) . 4- آزمون های عملکردی نمونه کار از دانش آموز خواسته می شود حاصل فعالیت عملی خود را ارائه دهد . مانند : تهیه روزنامه دیواری ، مکعبی را با ابعاد مختلف بسازد ، خواندن یک شعر و سرود ، تهیه کلاژ با وسایلی که در اختیار دارد ، متن شعری را به صورت ساده ترجمه کند ، اطلاعاتی درباره موضوعی گردآوری و آن را در جدولی طبقه بندی کند ، ماده شیمیایی جدیدی بسازد ، گروهی از سنگ ها ، برگ ها یا اشیای دیگر را گردآوری و طبقه بندی نماید .   مراحل طراحی آزمون عملکردی - اهداف آموزشی مورد نظر تعریف شود . - فعالیت متناسب با هدف مورد نظر مشخص گردد . - وسایل و مواد مورد نیاز برای اجرای آزمون تعیینگردد . - روش ارزیابی از نتایج عملکرد دانش آموز مشخص گردد .. در این خصوص ضروری است چگونگی ارزیابی از آزمون به اطلاع دانش آموز برسد .   هدف : سنجش تواناییی طبقه بندی دانه ها وسایل:انواع دانه های مختلف مانند : لوبیا سفید ، قرمز ، گندم ، خرما ، آجیل ، ظروف یک بار مصرف . فعالیت : به دانه های روی میز خود به دقت نگاه کنید و با توجه به شباهت ها و تفاوت های قابل مشاهده معیاری برای طبقه بندی در نظر بگیرید و آن ها را جدا کنید . پرسش ها :  دانه ها را در چند گروه می توان جدا کرد ؟ علت قرار گرفتن دانه ها در هر گروه چیست ؟ آیا می توان دانه ها را به صورت دیگری جدا کرد ؟ از این طبقه بندی چه چیزی یاد گرفتید ؟ معیارهای ارزش یابی : همه دانه ها را بر اساس معیاری که در نظر گرفته اند صحیح جدا کرده اند ؟ ﷼ معیار صحیح انتخاب کرده اند اما دانه ها را بر اساس آن معیار طبقه بندی نکرده اند ؟ ﷼ نتوانسته اند معیاری انتخاب کنند و دانه ها را نیز نتواسنته اند طبقه بندی کنند ؟ ﷼     آزمون عملکردی درس علوم پایه دوم نام و نام خانوادگی :                             کلاس :                                 تاریخ :   هدف : سنجش تواناییی طبقه بندی دانه ها وسایل:انواع دانه های مختلف مانند : لوبیا سفید ، قرمز ، گندم ، خرما ، آجیل ، ظروف یک بار مصرف . فعالیت : به دانه های روی میز خود به دقت نگاه کنید و با توجه به شباهت ها و تفاوت های قابل مشاهده معیاری برای طبقه بندی در نظر بگیرید و آن ها را جدا کنید . پرسش ها :  دانه ها را در چند گروه می توان جدا کرد ؟ علت قرار گرفتن دانه ها در هر گروه چیست ؟ آیا می توان دانه ها را به صورت دیگری جدا کرد ؟ از این طبقه بندی چه چیزی یاد گرفتید ؟ معیارهای ارزش یابی : همه دانه ها را بر اساس معیاری که در نظر گرفته اند صحیح جدا کرده اند ؟ ﷼ معیار صحیح انتخاب کرده اند اما دانه ها را بر اساس آن معیار طبقه بندی نکرده اند ؟ ﷼ نتوانسته اند معیاری انتخاب کنند و دانه ها را نیز نتواسنته اند طبقه بندی کنند ؟ ﷼   منابع : راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس ، دکتر محمد حسنی گردآورنده: موسوي سر گروه پايه دوم   به نام خدا ۱۶/۷/۱۳۸۹                                                   آزمون عملکردی درس ریاضی پایه اول ابتدایی(شناخت محیط)       با استفاده از نقاشی یا شکلهايي که از مقوا یا کاغذ می چینید مفاهیمی را که در پایین هر خانه نوشته شده را نشان دهید. وسایل: قیچی - چسب - کاغذ رنگی - مداد رنگی       داخل     خارج     زیر     رو     بین     پشت     انتظارات  فراگیر مفاهیم داده شده را فرا گرفته و با شکل نشان داده است.   مفاهیم مربوط به نوشته ها را به خوبي چسبانده یا نقاشی کرده است .   به نظم و تمیز بودن کارش توجه کرده است.                          نمون برگ طراحی آزمون عملکردي بنویسیم پایه دوم نام و نام خانوادگی دانش آموز:...............            تاریخ:................. مدت زمان آزمون: شیوه ي اجرا: فردي    گروهی هدف کلی: داستان نویسی شرح فعالیت: براي تصویر زیر یک داستان بنویسید. (قبل شروع به انتظاراتی که در جدول آمده توجه کنید)                   والدین سنجی: لطفا این فهرست توسط پدر یا مادر تکمیل شود.   هدف                              داستان نویسی     نشانه هاي یادگیري                                          خیلی خوب     خوب   قابل قبول    نیاز به تلاش بیشتر  ۱- داستان از یک روند منطقی برخوردار است. ۲- منظور خود را به طور کامل نوشته است. ۳- در انتخاب جمله ها به زیبایی آنها توجه داشته است. ۴-  کلمات تازه را به درستی در جمله ها به کار برده است. ۵-  از نشانه هاي سجاوندي( نگارشی) به درستی استفاده کرده است. ۶- کلمات را به طور صحیح نوشته است. ۷-  در هنگام نوشتن عادات مطلوب را به کار می برد.(درست نوشتن، رعایت فاصله چشم با کاغذ- درست قلم گرفتن نمون برگ طراحی آزمون عملکردي بنویسیم پایه دوم نام و نام خانوادگی دانش آموز:...............            تاریخ:................. مدت زمان آزمون: شیوه ي اجرا: فردي    گروهی هدف کلی: داستان نویسی شرح فعالیت: براي تصویر زیر یک داستان بنویسید. (قبل شروع به انتظاراتی که در جدول آمده توجه کنید)                   والدین سنجی: لطفا این فهرست توسط پدر یا مادر تکمیل شود.   هدف                              داستان نویسی     نشانه هاي یادگیري                                          خیلی خوب     خوب   قابل قبول    نیاز به تلاش بیشتر  ۱- داستان از یک روند منطقی برخوردار است. ۲- منظور خود را به طور کامل نوشته است. ۳- در انتخاب جمله ها به زیبایی آنها توجه داشته است. ۴-  کلمات تازه را به درستی در جمله ها به کار برده است. ۵-  از نشانه هاي سجاوندي( نگارشی) به درستی استفاده کرده است. ۶- کلمات را به طور صحیح نوشته است. ۷-  در هنگام نوشتن عادات مطلوب را به کار می برد.(درست نوشتن، رعایت فاصله چشم با کاغذ- درست قلم گرفتن   نمون برگ طراحی آزمون عملکردي بنویسیم پایه دوم نام و نام خانوادگی دانش آموز:...............            تاریخ:................. مدت زمان آزمون: شیوه ي اجرا: فردي    گروهی هدف کلی: داستان نویسی شرح فعالیت: براي تصویر زیر یک داستان بنویسید. (قبل شروع به انتظاراتی که در جدول آمده توجه کنید)                   والدین سنجی: لطفا این فهرست توسط پدر یا مادر تکمیل شود.   هدف                              داستان نویسی     نشانه هاي یادگیري                                          خیلی خوب     خوب   قابل قبول    نیاز به تلاش بیشتر  ۱- داستان از یک روند منطقی برخوردار است. ۲- منظور خود را به طور کامل نوشته است. ۳- در انتخاب جمله ها به زیبایی آنها توجه داشته است. ۴-  کلمات تازه را به درستی در جمله ها به کار برده است. ۵-  از نشانه هاي سجاوندي( نگارشی) به درستی استفاده کرده است. ۶- کلمات را به طور صحیح نوشته است. ۷-  در هنگام نوشتن عادات مطلوب را به کار می برد.(درست نوشتن، رعایت فاصله چشم با کاغذ-

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    تبلیغات سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 33
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 52
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 1,015
  • بازدید سال : 6,730
  • بازدید کلی : 170,946
  • کدهای اختصاصی
    لوگوی دوستان